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학령기 언어장애 아동의 읽기이해 모니터링

Reading Comprehension Monitoring in School-aged Children with Language Impairment

Communication Sciences & Disorders 2020년 25권 4호 p.797 ~ 808
소속 상세정보

Abstract

배경 및 목적: 본 연구는 학령기 언어장애 아동에게 글자료를 제시하고 글에 포함된 오류 유형을 확인하고 수정할 수 있는지를 통해 읽기이해 모니터링 능력을 살펴보았다. 오류 유형은 이해 모니터링 연구에서 대표적으로 사용하고 있는 어휘 비일관성 오류, 외적 비일관성 오류, 내적 비일관성 오류를 포함하였다.

방법: 초등학교 3-5학년의 일반 아동과 언어장애 아동 각각 15명씩 총 30명을 대상으로 3개의 오류 유형(어휘/외적/내적 비일관성)을 포함한 이야기글 3개를 읽고 오류를 찾는 확인 과제와 연구자가 명시적으로 표시한 오류를 수정하는 수정 과제를 실시하였다.
결과: 언어장애 아동은 일반 아동에 비해 확인 과제와 수정 과제 모두 어려움을 보였으며, 세 개의 오류 모두에서 낮은 수행력을 보이는 것으로 나타났다. 두 집단 모두 확인 과제에서는 외적 비일관성 오류 유형을 가장 잘 찾았으며 그 다음 어휘, 내적 비일관성 오류 유형 순으로 찾았다. 수정 과제에서는 두 집단 모두 외적 비일관성 오류 유형을 가장 잘 수정하였으며, 그 다음 내적 비일관성, 어휘 순으로 수정하는 것으로 나타났다. 또한, 언어장애 아동은 읽기이해 모니터링 총점과 어휘 비일관성 오류 유형이 읽기이해 능력과 상관이 나타났으며 일반 아동은 읽기이해 모니터링 총점과 내적 비일관성 오류 유형이 읽기이해와 상관이 있는 것으로 나타났다.

논의 및 결론: 언어장애 아동들은 일반 아동에 비해 읽기이해 모니터링 능력에 어려움이 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 학령기 언어장애 아동의 읽기이해 모니터링 어려움이 읽기이해에 부정적으로 영향을 미치는 것으로 해석할 수 있다.

Objectives: This study investigated reading comprehension monitoring in school-aged children with language impairment (LI). Reading comprehension monitoring was measured using error detection and correction tasks. Error types included lexical inconsistency, external inconsistency, internal inconsistency which is violating prior knowledge, and internal inconsistency within the text itself.

Methods: Fifteen children with LI between Grade 3 and 5 and 15 grade-matched typically developing children participated. A total of 30 participants read 3 stories that contained 3 types of errors and performed error detection and error correction tasks.

Results: Children with LI showed difficulty both in detection tasks and correction tasks compared to typically developing children. When looking at the performance of each task error type, both groups found the external inconsistency type best in the detection task, followed by the vocabulary and internal inconsistency error type. In the correction task, external inconsistency error types were best corrected, followed by internal inconsistency and vocabulary. Also, it was found that the total reading comprehension monitoring score and lexical inconsistency error type were related to reading comprehension for children with LI, while total reading comprehension monitoring scores and internal inconsistency error type were related to reading comprehension for typically developing children.

Conclusion: School-aged children with LI were found to have difficulty in reading comprehension monitoring compared to typically developing children, especially in finding errors rather than in correcting errors. This finding suggested that problems in reading comprehension monitoring for school-aged children with LI would be likely to negatively influence reading comprehension.

키워드

학령기 언어장애; 읽기이해 모니터링; 오류 확인 과제; 오류 수정 과제; 읽기이해
School-aged children with LI; Reading comprehension monitoring; Error detection task; Error correction task; Reading comprehension

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KCI