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말소리장애 유형별 무의미 낱말 따라말하기

Nonword Repetition in Terms of Subtypes of Children with Speech Sound Disorders

Communication Sciences & Disorders 2020년 25권 4호 p.929 ~ 937
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Abstract

배경 및 목적: 본 연구는 말소리장애 평가를 위해 개발된 무의미 낱말 과제를 이용하여 말소리장애 동반문제와 하위유형에 따라 무의미 낱말 따라말하기 수행력을 비교하면서 무의미 낱말 따라말하기 검사의 타당성과 유용성을 점검해보고자 하였다.

방법: 만 3-7세의 일반 아동 206명과 말소리장애 아동 120명, 언어장애 44명을 대상으로 무의미 낱말 따라말하기 과제를 실시하고 문항, 음절, 음소별로 정확도를 측정하였다. 먼저 말소리장애 아동을 언어장애 동반여부에 따라 일반아동, 순수말소리장애, 언어장애를 동반한 말소리장애, 언어장애로 분류한 후 무의미 낱말 따라말하기 수행력을 연령과 자음정확도를 공변량으로 통제한 후 비교하였다. 또한 말소리장애 아동을 언어학적 증상에 따라 조음장애, 음운지연, 일관적 음운장애, 비일관적 음운장애로 분류한 뒤에 동일한 방식으로 비교하였다.

결과: 연령과 자음정확도를 통제한 후 언어장애 동반 여부에 따른 말소리장애 아동의 무의미 낱말 따라말하기 수행력을 비교한 결과, 순수말소리장애 아동의 수행력이 일반 아동을 포함한 다른 집단보다 유의하게 높았으며 언어장애를 동반한 말소리장애 아동은 수행력이 낮았다. 언어학적 증상에 따른 말소리장애 하위유형별 비교에서는 음절과 음소 수준에서만 집단간 차이가 유의하였으며, 비일관적 음운장애 아동이 유의하게 낮은 수행력을 보였다.

논의 및 결론: 본 연구의 무의미 낱말 따라말하기 과제를 통해 언어장애를 동반한 말소리장애와 비일관적 음운장애 아동은 다른 말소리장애 유형과는 다른 말-언어 처리상의 결함을 가지고 있음을 확인 할 수 있다.

Objectives: This study aimed to examine nonword repetition performances between children with speech sound disorders (SSD) with and without co-occurring language disorders and in subgroups of SSD by linguistic symptomatology.

Methods: This study included 206 typically developing children, 120 children with SSD and 44 children with language impairments aged 3 to 7 years. All participants were asked to repeat nonword lists and the percent of correct nonword repetitions were measured by items, syllables, and phonemes. Nonword repetition performances were compared among typically developing children, children with SSD only, co-occurring SSD with language impairment, and language impairment only by controlling age and percentage of consonants correct (PCC) as covariates. Four subgroups of SSD by linguistic symptomatology, articulation disorder, phonology delay, consistent phonological disorder, and inconsistent phonological disorder were examined for whether they show different performances in nonword repetition tasks.

Results: Children with SSD only showed significantly higher performance compared with the other three groups including typically developing children after controlling for age and PCC. Children with co-occurring SSD with language impairment showed the lowest performance. Inconsistent phonological disorders showed a significantly lower percent correct nonword repetitions measured by phonemes than the other three subgroups of SSD classified by linguistic symptomatology.

Conclusion: This study suggested that nonword repetition tasks could help us identify children with SSD with co-occurring language impairment or inconsistent phonological disorders who might have different underlying deficits on speech-language process from other subtypes of SSD.

키워드

말소리장애; 언어장애 동반; 하위유형; 무의미 낱말 따라말하기
Speech sound disorders; Co-occurring language impairment; Subtypes; Non-word repetition

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KCI