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상호작용식 메트로놈(Interactive Metronome: IM) 훈련이 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 자세조절과 글씨쓰기 수행에 미치는 영향: 단일사례연구

Effect of Interactive Metronome Training on Postural Control and Hand Writing Performance of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): Single Subject Research

대한감각통합치료학회지 2018년 16권 1호 p.14 ~ 24
박민경, 김희,
소속 상세정보
박민경 ( Park Min-Kyoung ) - 건양대학교 일반대학원
김희 ( Kim Hee ) - 건양대학교 작업치료학과

Abstract

목적: 본 연구는 ADHD 아동에게 시행한 상호작용식 메트로놈(Interactive Metronome: IM) 중재가 자세조절과 글씨쓰기에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.

연구방법: 본 연구는 ADHD로 진단 받은 초등학교 3학년 아동 1명을 대상으로 시행하였다. 개별실험 연구방법 중 ABA 설계를 사용하였고, 총 30회기로 매주 3회기씩 총 10주 진행하였다. 기초선과 재기초선 기간에는 IM 훈련을 실시하지 않고 글씨쓰기 과제의 측정만 실시하였고, 중재 기간에는 글씨쓰기에 대한 중재를 실시하기 이전에 IM 훈련을 40~50분간 실시 한 후 글씨쓰기 과제를 실시하여 글씨쓰기 명료도와 속도를 평가하였다. 기초선을 시작하기 전과 재기초선이 끝나고 한 달 이내에 COMPS를 실시하여 자세조절의 변화를 알아보았다.

결과: IM 중재를 시행한 후 대상자의 자세조절의 변화는 하위항목 중 슬로모션, 손가락-코 운동, 비대칭경반사의 점수가 향상되었고, 글씨쓰기 명료도와 속도는 중재 기간 동안 상승하는 경향을 보였으나 유의하게 변화되지 않았다.

결론: 본 연구를 통해 ADHD 아동을 대상으로 한 IM 훈련의 중재가 자세조절과 글씨쓰기 수행능력을 향상시키는데 긍정적인 효과를 확인할 수 있었고, 향후 연구에 새로운 방향에 접근할 수 있는 기회를 제공하였다는 근거 자료로 사용될 수 있을 것이다.

Objective: The purpose of this study was to identify the effect of Interactive Metronome(IM) training on postural control and hand writing performance of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD).

Methods: Participant was a third grade elementary school student diagnosed with ADHD. ABA design was used and a total of 30 sessions were held for 3 sessions every week for a total of 10 weeks. In the intervention period, IM training was conducted for 40 ~ 50 minutes before intervention for writing, and the writing task was carried out. We evaluated the handwriting legibility and speed. Before baseline A and within a month after A’ phase, COMPS(앞에 full name 먼저 쓸 것) was evaluated to examine the changes in postural control of the student.

Results: After the IM intervention, the postural control of the student improved in the score of slow movement, finger-nose touching, and asymmetrical tonic neck reflex. The handwriting legibility and speed has also tended to increase during the intervention period, but it has not significantly changed.

Conclusion: This study could be used as an evidence that the IM training aimed at improving(삭제) postural control and handwriting ability could enhance the ability to improve postural control and thereby provide fundamental knowledge for future studies.

키워드

글씨쓰기; 상호작용 메트로놈; 자세조절; 주의력결핍 과잉행동장애
Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD); handwriting performance; Interactive Metronome (IM); postural control

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