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주의력결핍 과잉행동장애 아동의 타이밍에 따른 운동기능과 실행기능의 차이

Differences in Motor Functions and Executive Functions according to the Timing of Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder

대한감각통합치료학회지 2018년 16권 2호 p.15 ~ 25
이수민, 김경미,
소속 상세정보
이수민 ( Lee Soo-Min ) - 도담 통합발달센터
김경미 ( Kim Kyeong-Mi ) - 인제대학교 보건의료융합대학 작업치료학과

Abstract

목적 : 본 연구는 주의력결핍 과잉행동장애 아동(Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD)의 타이밍에 따른 운동기능과 실행기능의 차이를 알아보고자 하였다.

연구방법 : 연구 대상은 부산지역에 거주하며, ADHD 진단을 받은 만 6∼12세 아동 32명을 대상으로 하였다. 연구도구로는 타이밍 기능 평가를 위해 상호작용식 메트로놈(Interactive Metronome; IM), 운동기능 평가를 위해 Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, Second Edition(BOT-2)를 사용하였고, 실행기능 평가를 위해 스트룹 아동 색상 단어 검사와 아동 색 선로 검사를 사용하였다. 타이밍에 따른 운동기능과 실행기능의 차이를 알아보기 위해 Mann-Whitney U 검정을 실시하였다.

결과 : ADHD 아동의 타이밍에 따른 운동기능의 차이를 알아본 결과 BOT-2의 영역 중 미세한 손의 조절 영역에서 유의한 차이가 있었다(p<.05). 각 영역의 하위 항목에서는 미세운동 정확성에서 유의한 차이가 있었다(p<.05). ADHD 아동의 타이밍에 따른 실행기능의 차이를 알아본 결과 스트룹 아동 색상 단어 검사와 아동 색 선로 검사에서 유의한 차이를 보이진 않았다.

결론 : ADHD 아동의 결함들 중에서 타이밍 기능에 따른 운동과 실행기능의 차이를 알아 볼 수 있었다. 본 연구는 추후에 진행될 ADHD 아동의 타이밍에 관한 연구를 하는데, 기초자료로 사용될 수 있다는 점에서 의미가 있다.

Objective: The purpose of this study was to examine the differences motor function and executive function according to the timing of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).

Methods: The subjects were 32 children with ADHD aged between 6 and 12 in B Region. To assess the timing, Long Form Assessment (LFA) of Interactive Metronome (IM) was used. Bruininks-Oseretsky of Motor Proficiency, Second Edition (BOT-2) were also used to assess motor function. STROOP Color And World Test and Children’s Color Trails Test were used to assess executive function. The Mann-Whitney U test was used to determine the difference between the executive function and the motor function according to the timing.

Results: Comparing the inter-group motor functions according to the timing function of ADHD children, there was a statistically significant difference in the Fine manual control and Fine motor precision in BOT-2 (p<.05). Comparing the inter-group executive functions according to the timing function of ADHD children, there was not statistically significant difference (p>.05).

Conclusion: Among the deficits in ADHD children, we could see the difference between motor and executive function according to timing function. This study is meaningful in that the results could be a basic data for study on the timing of children of ADHD in the future.

키워드

실행기능 ; 운동기능; 주의력결핍 과잉행동장애; 타이밍
Attention Deficit Hyperactivity Disorder; executive function; motor function; timing

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KCI