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국내 아동 작업치료사의 평가도구 사용 동향

Current Trend in Use of Occupational Therapy Assessment Tool by Pediatric Occupational Therapist

대한감각통합치료학회지 2018년 16권 3호 p.23 ~ 33
이선희, 홍초롱, 박하은,
소속 상세정보
이선희 ( Lee Sun-Hee ) - 연세대학교 대학원 작업치료학과
홍초롱 ( Hong Cho-Rong ) - 연세대학교 대학원 작업치료학과
박하은 ( Park Ha-Eun ) - 연세대학교 보건과학대학 작업치료학과

Abstract

목적 : 본 연구는 국내 아동 작업치료사들이 사용하고 있는 평가도구를 영역별로 구체화하여, 평가도구의 사용 동향을 파악하고자 하였다.

연구방법 : 본 연구는 아동 작업치료사를 대상으로 평가도구 사용에 대한 설문을 실시하였다. 평가도구의 하위영역은 작업수행, 일상생활활동, 교육, 놀이, 감각-지각, 운동 및 실행, 인지, 사회적 상호작용 기술, 발달, 이학적 검사로 구성하였다. 설문에 응답한 105명의 자료를 대상으로 기술통계 및 빈도분석을 사용하여 분석하였다.

결과 : 본 연구 결과는 초기 평가 시 소요되는 시간은 30∼60분(41.9%)이 가장 많았으며, 재평가 주기는 3~6개월(41.0%)로 가장 많이 실시하는 것으로 나타났다. 영역 별 평가도구를 살펴보면, 작업 수행은 Canadian Occupation Performance Measure(55.2%)을, 일상생활활동은 Wee Functional Independence Measure(57.1%)을, 교육은 School Function Assessment(2.5%)를, 놀이 평가도구는 Revised Knox Preschool Play Scale(28.6%)을, 감각-지각은 Developmental Test of Visual Perception(94.3%)을, 운동 및 실행 평가도구는 Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-2(42.9%)를, 인지 평가도구는 Lowenstein Occupational Therapy Cognitive Assessment(11.4%)를, 사회적 상호작용 기술은 Evaluation of Social Interaction(6.1%)을, 발달은 Denver Developmental Screening Test-II(92.4%)를, 이학적 검사는 임상관찰(89.5%)을 주로 사용하는 것으로 나타났다.

결론 : 본 연구를 통하여 국내 아동작업치료사들이 사용하고 있는 평가도구를 영역별로 구체적으로 파악할 수 있었으며, 이를 통해 추후 평가 교육 및 개발을 위한 기초적인 근거자료가 될 것으로 기대된다.

Objective : The purpose of this study is to investigate trend in use of occupational therapy assessment tools used by pediatric occupational therapist.

Methods : Survey questionnaire developed for this study were used to for data collection. The questionnaires are divided into 10 area: occupational performance, activities of daily living, education, play, sensory?perceptual, motor and praxis, cognition, social interaction skills, development, and physical examination. Total 105 responses were analyzed using descriptive statistics analysis and frequency analysis.

Results : For the general process of evaluation in pediatric occupational therapy, major response on the initial evaluation time was 30∼60minutes (41.9%), and major response on the re-evaluation period was 3∼6months (41.0%). The major assessment tool for each area Canadian Occupation Performance Measure (55.2%) for occupational performance assessments, Wee Functional Independence Measure (57.1%) for activities of daily living assessments, School Function Assessment (2.5%) for education assessments, Knox Preschool Play Scale (28.6%) for play assessments, Developmental Test of Visual Perception (94.3%) for sensory-perceptual assessments, Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (42.9%) for motor and praxis assessments, Evaluation of Social Interaction (6.1%) for social interaction skills assessments, Denver Developmental Screening Test (92.4%) for development assessments, Clinical Observation (89.5%) for physical examination assessments.

Conclusion : The study identified the most assessment tools used for specific area by pediatric occupational therapists. The results can be used as a basic data to educate about pediatric occupational therapy evaluation, as well as to develop new assessment tools in pediatric setting in future.

키워드

아동 작업치료사; 평가도구; 평가
assessment tool; evaluation; pediatric occupational therapist

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